Sociale media is in veel gevallen verworden tot een uithangbord van volgzaamheid

Enkel posts voorzien van hartjes en duimpjes en andersom controversiële zaken niet durven liken ivm reputatieschade.

Of omdat men bang is niet te voldoen aan de standaard en overall mening van zogenaamd belangrijke anderen een anoniem account aanmaken. Sociale media ten voeten uit.

In de Coronatijd kreeg ik dagelijks PM berichten van zij die niet openlijk durfden te zeggen wat ze werkelijk vonden.

Een ander goed voorbeeld is dat van zij die menen dat op LinkedIn enkel zakelijk dient te worden gepost of op Facebook en Instagram wat wel en not done is. Dat alles wordt dan weer bepaald door de 'chozen few'.

Het is typerend voor velen op deze platforms. Niet zelf een volwassen gefundeerde mening vormen, maar doen en niet doen wat zogenaamd belangrijke anderen vinden of op de vlakte blijven, omdat anders je kop er af wordt gehakt.

De onderliggende (onbewuste) emotie is altijd angst voor afwijzing. Misschien wil je jezelf eens afvragen of dat ook voor jou van toepassing is?  


➤Afspraak maken voor 1:1 Coachingsessie ➤